Theseus' jeugd - Reisverslag uit Troizinía, Griekenland van Theseus - WaarBenJij.nu Theseus' jeugd - Reisverslag uit Troizinía, Griekenland van Theseus - WaarBenJij.nu

Theseus' jeugd

Door: Katarina en Soof

Blijf op de hoogte en volg Theseus

16 Februari 2017 | Griekenland, Troizinía

Ik ben Theseus. Aigeus, koning van Athene is mijn vader.
Toen Aigeus op bezoek was in Troizen leerde hij toen hij dronken was de prinses van de Troizen, Aithra, kennen. Aithra is mijn moeder. Na een aantal dagen moest Aigeus weer terug naar Athene. Vlak voordat hij vertrok legde hij zijn sandalen en zwaard neer onder een grote steen net buiten de stad. Hij zei tegen Aithra: 'Als je een zoon krijgt, stuur hem dan naar mij toe in Athene, wanneer hij sterk genoeg is om deze steen op te tillen en het zwaard en de sandalen eronder vandaan te halen. Vertel intussen niemand dat ik de vader van je kind ben.Hierna sprong Aigeus op zijn paard en liet Aithra huilend achter.

In de lente werd ik geboren. Ik groeide op in Troizen, in het paleis van mijn opa (koning Pittheus). Aithra hield mijn echte afkomst voor mij verborgen. Op mijn vragen antwoordde ze steeds dat ik de zoon was van Poseidon.

Toen ik achttien jaar was nam Aithra me mee naar de grote steen. Ze vroeg aan mij of ik de steen wilde optillen. Dat deed ik met gemak! Nu wist mijn moeder zeker dat ik er klaar voor was. Ze zei tegen mij: 'Pak die sandalen en dat zwaard en ga naar Athene. Ga daar de koning opzoeken, want hij is je vader! Wees voorzichtig en reis over de zee. De tocht over het land is veel te gevaarlijk vanwege de rovers!